Powered By Blogger

luni, 14 martie 2011

HOLOCAUT....Moldova si Bucovina

HOLOCÁUST, holocausturi, s. n. 1. (În antichitate) Jertfă adusă zeilor, în care animalul sacrificat era ars în întregime. ♦ Fig. Ofrandă, sacrificiu. 2. Ucidere (prin ardere) a unui foarte mare număr de oameni. [Pr.: -ca-ust.Var.: olocáust s. n.] – Din fr. holocauste.
Sursa: DEX ’98

Era pe vremea lui Ceausescu. Intr-o zi de duminica, tatal meu, Ioan, m-a dus in gradina noastra si mi-a spus :
“-Petrica,  in vremea razboiului, bunicul tau si tatal meu Vasile, a ascuns aici mai multi evrei. Aveam un stog foarte mare  cu coceni de porumb si in mijlocul lui, au stat ascunsi mai multa vreme familii de evrei. Erau si copii mai mici. Nu aveam multa mancare sa le dam, dar le dadeam zahar si apa. Numai noaptea si pe furis. Tot atunci foloseau Wc-ul nostru din gradina. Bunicul tau mi-a povestit aceste lucruri dupa ce razboiul s-a terminat. Stia doar el si bunica ta de evrei. Noi copiii, nu am stiut atunci, ne-au povestit dupa razboi!”
Tata a continuat sa imi povesteasca cu lacrimi in ochi… !
“- Dupa o vreme, intr-o noapte, evreii au plecat iar bunicul nu a mai stiut NIMIC de ei. Ei au ales sa plece.”
La final, tata mi-a atras atentia –  ”Sa nu spui la nimeni despre asta !”
Asa am facut, in vremea aceea…
Anii au trecut si a venit libertatea. Am inceput sa ma documentez.
Am cunoscut evreii din Botosani. Am inceput sa ii vizitez la federatie si la sinagoga, la rugaciune, la slujbele de sabat, la sarbatorile lor. M-au primit cu prietenie, sinceritate. Domnul dr. David Iosef – presedintele evreilor din Botosani s-a purtat cu mare prietenie fata de mine. Am sarbatorit cu ei Purim-ul, m-a invitat de Pesah ( Paste), dar nu am putut onora invitatia fiind plecat din localitate.
Cumparam carti de la ei si am aflat mai multe lucruri care nu le-am invatat la scoala la ora de istorie.
Atunci mi-am dat seama ca bunicii mei si-au riscat viata lor si a copiilor lor.
Cand am inteles asta, am inteles de ce noi, nepotii lor, am fost si suntem BINECUVANTATI !    
Sunt fericit ca am avut asa bunici !
Ieri, un Prieten, mi-a trimis acest mesaj:
Fr Petrica!
Mai jos este link-ul despre Holocaustul in Nord-estul Romaniei (si Vechiul Regat) din timpul Maresalului Antonescu.
Sunt 3 episoade a cate aprox. 45 min. fiecare. Merita vazut !

 http://www.survivors-romania.org/index.php?language=english&subj=18
 Ovidiu
AM VIZIONAT FILMUL DOCUMENTAR  – “HOLOCAUST IN TIMPUL GUVERNULUI ANTONESCU”.
http://www.survivors-romania.org/media/adobe_flash/D1.swf  – episod 1
http://www.survivors-romania.org/media/adobe_flash/D2.swf  – episod 2
http://www.survivors-romania.org/media/adobe_flash/D3.swf  - episod 3
M-AM CUTREMURAT! AM PLANS! – cred ca asta vei face si tu –  
Sunt unele locuri pe care le-am vazut, dar nu am stiut istoria lor. Am fost SOCAT sa vad ce s-a intamplat in urma cu 70 de ani in – Dorohoi – aici a fost dat startul -, Iasi, Letcani, Podu Iloaie, Targu-Frumos, Pascani, Lespezi, Mircesti, Roman, Cernauti, Stefanesti, Siret, Herta, Dersca, Edinet, Botosani, Suceava…, Odessa, Briceva, BUG, Peciora  , si alte localitati –
« Trenul mortii » , « Grajdul mortii », « Convoiul mortii », …. GROAZNIC
Tot la fel, in documentar sunt nume de romani care isi merita locul in « DREPTI INTRE POPOARE ».
Stiam ca s-au intamplat in urma cu aproximativ 70 de ani, dar nu m-am gandit vreodata ca romanii au fost capabili sa savarseasca asa ORORI…
 Am ascultat si vazut marturii de  supravietuitori….
IMI ESTE RUSINE DE CE AM FAPTUIT NOI, ROMANII !
DOAMNE, TE ROG, IARTA PACATUL ROMANILOR !
EVREILOR, VA ROG SA NE IERTATI PACATUL NOSTRU IMPOTRIVA VOASTRA !

2 comentarii:

  1. Cel de-al doilea razboi mondial este istorie. Dintr-o conflagratie de asemenea proportii se trag învataminte de catre cei multi si avantaje economice si politice de catre cei interesati. Plânge cineva sacrificiul celor 30 de milioane de oameni (dupa unii, 100 de milioane) cazuti în cel de-al doilea razboi mondial? Ei sunt de mult uitati! Nu este cazul si cu cei aproximativ 6 milioane de evrei ucisi tot atunci.

    RăspundețiȘtergere